Min graviditet och förlossnings lista!


Graviditeten


Vilka var dina favorit kläder?

Mjukisbyxor och liknande. Hade supersköna mamma trekvartsbyxor och ett pat svarta långa, som va supersköna!


Vad var din/dina favorit rätter?

Inget speciellt då, men blev ofta sugen på sliskiga pizzor och kebab :)


Vad var dina/din favorit dryck?
Jag började dricka läsk som en annan galning! (anledningen till min typ ihåliga mun :P)


Vad tyckte du inte om?
Kaffe!


Var det någon favorit rätt som ändrades?
Kaffe drack jag supermycket innan men de gick icke! Potatisgratäng har altid varit min stora favorit, men de gick inte heller ner


Vad var du mest sugen på?
Glass gillade jag


Hade du halsbränna?

Nej.


Hade du sammandragningar?
Nej. Men hemsk smärta, dom knivar, ner mot underlivet


Mådde du illa?

Den första tiden mådde jag hemskt.


Vilken sovställning var bäst?
Sidan med kuddar lite här och där.


När var din BF dag?

Den 22 oktober -08


Gick du över tiden?
Ja, extremt lååånga 2 veckor!


Hur mycket gick du upp i vikt?
Ingen större koll, men mycket mycket.!
 

Hade du mycket vätska i kroppen?
Massor Massor Massor!


Hur var ditt psyke?
Bra. Såg fram emot en förlossning och va oftast glad :) Lite känslig ibland bara


Gnällde/klagade du?
Nej inget allvarligt. Men kunde känna mig lite bitter på folk när dom var med mig och klagade på ryggont eller liknande, till mig! Då morrade jag lite ;)


Vad trodde du det var för kön?

Jag va helsäker på att de va en pojke!


Visste du vad det var för kön?
Nej kollade aldrig de, men jag kände mig så säker ändå så kallade tillochmed knodden i magen för "han" :)
 

Hur låg ditt SF mått?
Vet inte exakt, men de va alltid bra enligt barnmorskan :)


Var du rädd för något?
Nej. Orolig är alla ibland men inget värre en så.
 

Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Helst utan några bedövningar utöver lustgas, men jag kände lite att jag tog de som de kom. Bara allt skulle gå bra så skulle jag vart nöjd
 

Hur ser du på graviditeten idag?
De häftigaste någonsin! Jobbigt ibland men övervägande roligt, mysigt och kul!


Förlossningen


När började din förlossning?
ca 05:30 på morgonen tisdagen 4 november började de kännas lite!


Hur började den?

Som små små verkar. Jag va absolut inte säker på att de va de fören ett bra tag.
 

När åkte du/ni in till förlossningen?
Vi åkte ca 3. Vi blev inskrivna kl 03:15


Varför?
Intensiva verkar som gjorde mycket ont och jag kände att jag ville åka in.


Vem/vilka åkte du in med?
Joakim. Min sambo och far till min son.


Fick du/ni åka hem igen?
Nej. Vi skulle kanske kunnat får de, men hon va snäll, min barnmorska, så hon lät mig stanna. Hon tyckte också att jag borde de.
 

Vilket sjukhus skedde förlossningen på?
Danderyds sjukhus i Stockholm. Jag är nöjd. De va bra!


Hur mycket var du öppen när ni kom in?
2 centimeter ( och då hade jag ändå haft verkar i... ca 22 timmar)


Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen?
Jag kräktes när jag kommit in.. Jag tog ett bad, vilket jag inte tyckte va särskilt superskönt. Jag satt på pilatesboll och lite sånt..


Vilka/vilken var med under förlossningen?
Joakim. Mamma skulle vart med. Hon va påväg.


Tog du nått smärtstillande?

Nej han inte göta de innan de blev akut-snitt.


Grät du?

Inte vad jag minns.. Lite hemma men inte mycket. När de blev så jobbigt och stressigt med akut-snitt och så började jag iofs storgråta!


Vad tyckte du var jobbigast?

Att de blev som de blev. Att hans hjärtljud skönk ner till 40 slag per minut (ska ligga på ca 140)


Var du rädd för något?

Absolut superrädd när de blev så stressigt och massor människor kom in på rummet och kastade omkring på mig. Kändes oerhört jobbigt för jag hängde inte med. Helt plötsligt rullade dom mig till operationssalen och jag sövdes ner direkt för akutsnitt.
 

Hur lång tid tog det?
ca 26 1/2 timmar från första stund tills att min son var ute! Första verk 4/11-08 kl 05:30 och han var ute 5/11-08 kl 07:41
 

Hur ser du på förlossningen idag?
 Det är den hemskaste upplevelsen i hela mitt liv, amtidigt som de, såklart, är den bästa! De va absolut superjobbigt med de akuta snittet. De va så akut så jag inte ens fick vara vaken. Absolut hjärtskärande att veta att de är något som inte stämmer och att hjärtat inte slår bra alls. Men att få sitt barn är ändå en sån himmla underbar sak! Efteråt känndes de mest jobbigt men nu är de okey. Pratar helst inte om de så mycket. Klarar fortfarande inte av att se sånt på tv. Men ändå klarade jag galant av att vara med på min kompis förlossning.. Kanske de var lite bra terapi?! :)


Barnet

Vad blev det för kön? Pojke
Hur mycket vägde barnet? 4045
Hur lång var barnet? 51cm
Vad var huvudomfången? 37cm
Hur mådde barnet? mycket bra

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0